مقالات

ورزش های مضر برای سیاتیک کدام حرکات ورزشی برای سیاتیک خطرناکند؟

ورزش هایی که در صورت ابتلا به سیاتیک باید از آنها اجتناب کنید
با این که بسیاری از ورزش ها و حرکات کششی برای درد سیاتیک مفید شناخته می­شوند، برخی از حرکات کششی نیز به بدتر شدن درد سیاتیک می­انجامند. برخی از این حرکات عبارتند از:

حرکت چرخش دایره‌ای پا(Leg circles )
حرکت چرخش دایره‌ای پا(Leg circles )
الف) حرکت چرخش دایره‌ای پا کدام حرکت است؟ حرکتی که همانند تصویر، پاهای خود را بلند کرده و بصورت دایره کامل در هوا میچرخانید تا باعث کشش ناگهانی عضلات همسترینگ شما شود.

ب) چرا باید از انجام این حرکت اجتناب کرد؟ نکته ی کلیدی برای اجتناب از انجام این حرکت این است که در حالی که حرکات کششی ممکن است برای سایر عضلات مفید باشند اما این نوع حرکات کششی برای اعصاب، اللخصوص عصب سیاتیک مضر هستند. به این ترتیب، این حرکت نیز همانند سایر حرکاتی که در این لیست قرار دارند میتواند موجب تحریک عصب سیاتیک شود.

حرکت کشش همسترینگ بصورت نشسته یا ایستاده
حرکت کشش همسترینگ بصورت نشسته یا ایستاده
الف) حرکت کشش همسترینگ بصورت نشسته یا ایستاده کدام حرکت است؟ حرکتی که در آن مینشینید و پای خود را صاف دراز میکنید و بقدری خم میشوید تا که بتوانید انگشتان پا را لمس کنید. همچنین میتوانید این حرکت را در حالت ایستاده انجام دهید بصورتی که پاهای شما باید صاف باشند و انقدر خم شوید تا با نوک انگشتان دست بتوانید انگشتان پا را لمس کنید.

ب) چرا باید از انجام این حرکت اجتناب کرد؟ این حرکت کششی نه تنها موجب کشش عضلات همسترینگ، بلکه موجب کشش نخاع نیز میشود. در طی این حرکت، عصب سیاتیک نیز که در زیر عضلات همسترینگ قرار دارند، همراه با آنها کشیده میشوند ( به همین دلیل است که گاها احساس میشود عضلات همسترینگ باعث ایجاد درد سیاتیک هستند).

کشش هِردلر (Hurdler stretch )
کشش هِردلر (Hurdler stretch )
الف) کشش هِردلر کدام حرکت است؟ این حرکت نیز بسیار شبیه به حرکت کشش نشسته ی همسترینگ است با این تفاوت که در این حرکت، یکی از زانوها قفل و دستها به سمت نوک انگشتان پا خم شده در حالیکه زانوی دیگر کاملا خم می شود.

ب) چرا باید از انجام این حرکت اجتناب کرد؟ این حرکت علاوه بر کشش عضلات همسترینگ و چرخاندن کمر برای خم شدن شما به جلو، موجب خم شدن و قفل شدن عضلات لگن میشود که این امر میتواند به عصب سیاتیک فشار وارد کند.

حرکت بالا بردن هر دو پا
حرکت بالا بردن هر دو پا
الف) حرکت بالا بردن هر دو پا کدام حرکت است؟ این تمرین شامل بلند کردن همزمان هر دو پا در حالت خوابیده رو به پشت است.

ب) چرا باید از انجام این حرکت اجتناب کرد؟ این حرکت برای تقویت عضلات مرکزی بدن طراحی شده و برای تقویت عضلات شکم و کمر موثر است اما در عین حال میتواند درد سیاتیک را نیز تشدید کند. اگر عضلات شکم شما ضعیف باشند، در این حالت فشار ناشی از وزن پاهای شما بروی عضلات کمر منتقل میشود و میتواند شما را در معرض خطر فتق دیسک و درد سیاتیک قرار دهد.

حرکت سگ با صورت رو به پایین
حرکت سگ با صورت رو به پایین
الف) حرکت سگ با صورت رو به پایین کدام حرکت است؟ همانند تصویر، با قراردادن کف دست‌ها و پنجه پاها بر روی زمین، بدن خود را به شکل حرف انگلیسی “V” وارونه در می آورید.

ب) چرا باید از انجام این حرکت اجتناب کرد؟ این وضعیت باعث کشش عضله ی همسترینگ می شود که باید از آن اجتناب کرد.

حرکت زیربغل هالتر خم
حرکت زیربغل هالتر خم
الف) حرکت زیربغل هالتر خم کدام حرکت است؟ حرکت زیربغل هالتر خم، تمرینی همراه با وزنه است که هم در بدنسازی و هم در پاورلیفتینگ انجام میشود. در این حرکت فرد بصورت خمیده ایستاده و هالتر یا دمبل را با دستان خود و به کمک نیروی پاها بلند میکند که این حرکت موجب تقویت عضلات کمر نیز میشود.

ب) چرا باید از انجام این حرکت اجتناب کرد؟ از آنجایی که انجام این حرکت با گرد کردن کمر آسانتر میشود، اغلب افراد آنرا به این صورت انجام میدهند که این حالت شما را در معرض خطر فشار یا آسیب های کمری و به ویژه فتق دیسک قرار میدهد.

ناپروکسن: موارد مصرف، عوارض جانبی و تداخلات دارویی
ددلیفت پا صاف
ددلیفت پا صاف
الف) ددلیفت پا صاف کدام حرکت است؟ این حرکت شبیه به حرکت زیربغل هالتر خم بوده و تمرینی است که اکثرا در تمرینات پاورلیفتینگ و وزنه برداری از آن استفاده می شود. در حالت ایستاده از ناحیه ی کمر خم میشوید و درحالی که پاهای شما کاملا صاف و کشیده است، وزنه یا هالتر را با دستان خود بلند میکنید.

ب) چرا باید از انجام این حرکت اجتناب کرد؟ علاوه بر اینکه این حرکت موجب کشش همسترینگ میشود، حتی یک اشتباه جزئی نیز حین انجام آن می تواند موجب تشدید برآمدگی دیسک شود.

دراز و نشست پا صاف
دراز و نشست پا صاف
الف) دراز و نشست پا صاف کدام حرکت است؟ در این حرکت پاهای خود را بصورت صاف و کشیده بروی زمین دراز میکنید و بدون اینکه پاها را خم کنید، تمرین دراز و نشست انجام میدهید.

ب) چرا باید از انجام این حرکت اجتناب کرد؟ حرکت دراز و نشست پا صاف باعث ایجاد فشار بر روی عصب سیاتیک می شود و به ستون فقرات نیز فشار زیادی وارد میکند.

اسکوات
اسکوات
الف) حرکت اسکوات کدام حرکت است؟ این حرکت نیز یکی از تمرینات با وزنه است که در آن با حالت ایستاده و پاهای نیمه باز، چمباتمه زده و وزنه را از زمین بلند میکنید. در ابتدا وزنه روی شانه ها قرار میگیرد و بعدا به حالت ایستاده برمیگردید.

ب) چرا باید از انجام این حرکت اجتناب کرد؟ این حرکت به کمر فشار وارد میکند. در عین حال، میتواند موجب تشدید فشردگی کانال نخاعی و فتق دیسک و علائم سیاتیک شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *