مورتون نوروما (درد و گزگز سینه پا و بین انگشتان پا) یک عارضه در پاها است که با درد، تورم و التهاب یک عصب همراه بوده و معمولاً سینه پا بین انگشتان سوم و چهارم پا را در برمی‌گیرد. علائم این بیماری شامل درد تیز، سوزش و حتی از بین رفتن حس لامسه در این ناحیه می‌شود. مورتون نوروما همچنین باعث بیحسی، احساس گزگز یا گرفتگی سینه پا می‌شود.

علت مورتون نوروما (درد و گزگز سینه پا و بین انگشتان پا) 


مورتون نوروما یک بیماری در پاها است که به دلیل اختلالات عملکردی پا ایجاد شده و باعث می‌شود که استخوان‌ها بر عصبی که معمولاً بین سرهای متاتارسال سوم و چهارم است فشار وارد آورند. علائم مورتون نوروما یا گزگز سینه پا بیشتر در هنگام فشار زیاد بر سینه پا در هنگام پیاده‌روی، ایستادن و پریدن یا پس از آن ایجاد می‌شوند. این بیماری ممکن است به دلیل انتخاب اشتباه کفش نیز ایجاد شود. کفش‌های نوک تیز و کفش‌های پاشنه‌بلند ممکن است باعث نوروما شوند. کفش‌های تنگ نیز ممکن است بر عصب بین انگشتان پا فشار آورده و باعث ناراحتی و درد شدید شود.

عوامل تشدیدکننده مورتون نوروما (درد و گزگز سینه پا و بین انگشتان پا)


 

برخی از عواملی که احتمال ابتلا به عارضه مورتون نوروما را افزایش می‌دهند عبارتند از:
• کفش پاشنه‌بلند. پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند یا کفش‌های تنگ و نامتناسب می‌تواند باعث اعمال فشار اضافی بر روی انگشتان پا و سینه پا شود.
• برخی از ورزش‌ها. مشارکت در ورزش‌های پرضربه مانند دویدن ممکن است باعث بروز آسیب و ترومای مکرر بر پا شود. ورزش‌هایی که در آنها باید از کفش‌های تنگ استفاده کرد مانند اسکی یا صخره‌نوردی نیز می‌توانند فشار زیادی بر پا وارد کنند.
• بدشکلی پا. افراد مبتلا به پینه در پا، انگشت چکشی، قوس زیاد در پا یا صافی کف پا بیش از سایرین در معرض ابتلا به نورومای مورتون هستند.

علائم مورتون نوروما


 

چک‌لیست علائم مورتون نوروما به شرح زیر است:
• درد سوزشی – در برخی موارد بیحسی در سینه پا
• درد پراکنده از سینه پا تا انگشتان پا
• تشدید درد در هنگام انجام فعالیت‌های فیزیکی و در هنگامی که کفش می‌پوشید.
• بیحسی، ناراحتی و گزگز گاه‌وبیگاه یا احساس شوک الکتریکی در انگشتان پا
• درد بین انگشتان سوم و چهارم پا، اغلب از خارجی‌ترین ناحیه یکی از انگشتان شروع شده و به سمت داخلی انگشت مجاور کشیده می‌شود.
• درد در هنگام شروع دو در ورزش دومیدانی

تشخیص مورتون نوروما (درد و گزگز سینه پا و بین انگشتان پا)


 

در هنگام انجام معاینات، درمانگر پای شما را فشار می‌دهد تا وجود توده یا نقاط حساس را بررسی کند. همچنین وی صداهای تق‌تق بین استخوان‌های پا را بررسی می‌کند.

آزمایش‌های تصویر

برخی آزمایش‌های تصویری برای تشخیص بیماری مورتون نوروما مفیدتر هستند:
• عکس‌برداری به وسیله اشعه ایکس:با عکس‌برداری به وسیله اشعه ایکس می‌توان برخی دلایل ایجادکننده درد مانند فشار شکستگی را رد کرد.

درمان مورتون نوروما (درد و گزگز سینه پا و بین انگشتان پا)


استراحت

کاهش فعالیت‌هایی که باعث افزایش فشار بر پاها می‌شود مانند دویدن، رقصیدن، ورزش‌های هوازی یا حرکات پرضربه برای پا می‌تواند به کاهش علائم کمک کند.

تعویض کفش‌ها

از پوشیدن کفش‌های تنگ، کفش‌های پاشنه‌بلند یا هر کفشی که باعث تحریک این بیماری می‌شود خودداری کنید. استفاده از کفش‌های پاشنه‌کوتاه با کف نرم در اولویت قرار دارد.

گرما درمانی / سرما درمانی

 

گرما/سرما درمانی معمولاً یکی از اقدامات اولیه برای درمان عارضه نورومای مورتون است. در این روش درمانی به صورت متناوب از کیسه‌های یخ و پدهای گرم روی محل آسیب‌دیده استفاده می‌شود. کنتراست بین گرما و سرما باعث کاهش فشار ناشی از تورم و افزایش گردش جریان خون در بافت آسیب‌دیده می‌شود و در نتیجه روند بهبودی تسریع می‌شود.