درمان دستی چیست و نحوه اثربخشی آن چگونه است؟

درمان دستی (Manual Therapy) که با عنوان manipulative therapy نیز شناخته می شود، یک نوع درمان فیزیکی است که معمولاً همراه با تکنیک های سنتی در طب فیزیکی استفاده می شود.

درمانگر با دستانش فشاری را بر روی بافت های ماهیچه ای وارد می کند و یا مفاصل بدن را با دست حرکت می دهد؛ درست بر عکس شرایطی که فرد از یک دستگاه یا وسیله استفاده می کند.

درمان دستی می‌تواند چه در درمان دردهای شدید و چه در درمان دردهای مزمن بسیار موثر باشد.

بیشترین تاثیر درمان زمانی حاصل می شود که از درمان دستی در کنار دیگر روش های درمانی مانند گذاشتن یخ، گرما درمانی، تحریک الکتریکی عصب از راه پوست TENS و یا تجویز ورزش استفاده شود.

درمان دستی چیست؟

بسیاری از بیماران، دوستان و اعضای خانواده با شنیدن اصطلاح “منوآل تراپی”  (درمان های دستی) چند سوال در ذهن شان شکل می گیرد:

درمان دستی چیست؟ چه کسی انجام می دهد؟ برای چه مشکلی مفید است؟ چرا همه انجام نمی ‌دهند؟ امید داریم در این مقاله برخی از این سوالات را پاسخ دهیم.

اغلب، درمان دستی کمی متفاوت تعریف می شود که بستگی به حوزه عملی و تخصص فرد درمانگر دارد.

در منوآل تراپی از تکنیک های دستی شامل منیپولیشن / موبیلیزاسیون توسط درمانگر استفاده می ‌شود تا مشکل بافت ‌های نرم و مفاصل تشخیص داده و درمان شوند.

از دیگر مزایای درمان دستی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش درد، افزایش دامنه حرکتی، کاهش محدودیت‌ های مایوفاشیال برای بهبود طول عضلات، کاهش ورم یا التهاب، کمک به بدن در ترمیم عضلات یا بافت نرم، قابلیت کشش و ثبات و تسهیل حرکات برای بهبود عملکرد.

درمان دستی چتری بزرگ است که بسیاری از تکنیک های دستی خاص زیر سایه آن قرار دارند.