همه‌ی افرادی که در کار یا حرفه‌ی خود زیاد از دستان خود استفاده می‌کنند، حتماً زمانی به درد مچ دست دچار شده‌اند. بسیاری از فعالیت‌های روزانه نیز می‌توانند موجب درد مچ دست شوند، از جمله برداشتن اشیاء به روش غیر صحیح، تایپ کردن و انجام حرکات سریع و ناگهانی. برخی از ورزش‌های خاص که در آن به مچ دست فشار وارد می‌شود نیز موجب آسیب‌های مچ دست می‌شوند، مانند پینگ‌پنگ و تنیس. اما ممکن است شما خیلی هم فعال نباشید اما با این حال دچار درد مچ دست شوید. قرار داشتن مچ دست در یک حالت نامناسب برای مدت زمان طولانی یکی از علل شایع درد مچ دست است و به همین خاطر امروزه صندلی‌ها و میزهای ارگونومیک (طراحی مناسب با حالت بدن) امروزه بسیار محبوب هستند. مهمترین مسئله در درمان درد مچ دست، تشخیص صحیح علت آن است. به همین دلیل است که لازم است که به دقت علت درد مچ دست را جویا شوید.

شایع‌ترین علل مچ درد عبارت‌اند از:

فشارهای مکرر

وارد کردن فشارهای مکرر به یک مفصل منفرد موجب درد مچ دست می‌شود. این فشار ناشی از هر چیزی که هست، باید بدانید که به نحوی موجب می‌شود که شما از مفصل مچ خود به عنوان تکیه‌گاه استفاده کنید. مفصل مچ دست به طور طبیعی، تحمل مکرر  بار‌ها و فشارهای سنگین را ندارد.

آرتروز مفصلی

آرتروز مفصلی بیماری است که موجب می‌شود غضروف سطحی در مفصل دچار تحلیل شود. برخلاف سایر آسیب‌های مچ دست، آرتروز مچ دست بر اثر فشار‌های مکرر یا شدید ایجاد نمی‌شود. البته این بیماری بیشتر در افرادی شایع است که در گذشته دچار آسیب مچ دست شده‌اند.

سندرم تونل کارپال

 

سندرم تونل کارپال شایع‌ترین علت آسیب به مچ دست و درد مچ دست است. این سندرم بر اثر فشار به عصب اصلی است که به تونل کارپال در مچ دست متصل است. این مشکل می‌تواند بر اثر قرار گرفتن مچ دست در حالت‌های بسیار نامناسب و مسدود شدن عصب اصلی گذرنده از مچ دست، ایجاد شود.

روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی نوعی بیماری التهابی است که مفاصل بدن را درگیر می‌کند. این بیماری بسیاری از مفاصل بدن را درگیر می‌کند اما در این میان مفصل مچ دست بیشتر مستعد آسیب است. در اغلب موارد هر دو مچ دست به طور یکسان درگیر بیماری روماتیسم می‌شوند.

بیماری کین باخ یا نکروز استخوان لونیت

بیماری کین باخ از دلایل کمتر شایع مچ درد است. این بیماری موجب می‌شود که خونرسانی به یکی از استخوان‌های کوچک دست متوقف شود و در نتیجه این استخوان دچار نکروز یا مرگ بافتی می‌شود.

کشیدگی رباط‌های مچ دست

بسیاری از عوامل می‌توانند موجب کشیدگی یا پارگی رباط‌های مچ دست شوند. شایع‌ترین دلیل این آسیب، تمرین کردن به شیوه ناصحیح است. وارد کردن یک فشار شدید و ناگهانی نیز موجب کشیدگی رباط مچ دست می‌شود. میزان کشیدگی و آسیب رباط می‌تواند از خفیف تا بسیار شدید متغیر باشد.

جابه‌جایی مفصل مچ دست

دررفتگی مفصل از دلایل جدی‌تر مچ درد است. دررفتگی مفصلی زمانی رخ می‌دهد که یکی از استخوان‌ها از جای خود خارج می‌شود. دررفتگی مچ دست معمولاً بر اثر ضربه‌ی بسیار ناگهانی مانند زمین خوردن یا وارد شدن فشار بسیار زیاد به نزدیکی مچ دست ایجاد می‌شود.

تاندونیت

تاندونیت به معنای التهاب تاندون‌های مچ دست است که استخوان‌های مچ دست را به عضلات متصل می‌کنند. نشانه‌ی تاندونیت، احساس درد و حساسیت به لمس در نزدیکی مچ دست است.

نقرس

بیماری نقرس می‌تواند هر یک از مفاصل بدن را درگیر کند، اما مفصل مچ دست از جمله مفاصلی است که بیشتر مستعد بروز نقرس است. در این بیماری، اسید اوریک‌ در مایع درون مفصلی تجمع پیدا می‌کند و موجب تشکیل بلورهای ریزی در آن می‌شود. بیماری نقرس بسیار آزاردهنده است و موجب تورم و درد مفصلی می‌شود.

بورسیت

بورسیت به معنای التهاب بورس‌های مفصلی است. بورس‌های مفصلی کیسه‌های کوچکی هستند که موجب جذب فشار‌های وارد شده به مفصل می‌شوند. علل مختلفی می‌توانند منجر به بورسیت شوند، از جمله فشار ناگهانی، التهاب و انجام فعالیت‌های تکراری که رد آن وزن زیادی به مفصل مچ دست وارد می‌شود.