مقالات

درمان تق‌تق کردن و صدا دادن مفصل شانه و کتف بدون جراحی

تق‌تق شانه یک اصطلاح پزشکی است که برای صدای تق‌تق شانه یا احساسی که در زمان حرکت مفصل آن ایجاد می‌شود اطلاق می‌شود. این صدا به دلیل وجود اصطکاک بین استخوان و غضروف یا قطعات شکسته شده استخوان که در مفاصل استخوان باقی مانده است به وجود می‌آید. صدای تق‌تق شانه ممکن است در هر سنی ایجاد شود اما بیشتر در افراد مسن شنیده می‌شود. در بسیاری از موارد، صدای تق‌تق شانه به دلیل استفاده هر روزه و تغییراتی که به مرور زمان در مفاصل ایجاد می‌شود شنیده می‌شود. این عارضه معمولاً یک احساس بدون درد است و جای نگرانی ندارد. به هر حال، اگر این صدای تق‌تق با درد در هنگام حرکت مفاصل همراه شد باید مورد بررسی و معاینه قرار گیرد. آسیب‌دیدگی‌های احتمالی شدید مفاصلی مانند شانه ممکن است باعث ایجاد صدای تق‌تق شود. در برخی موارد، احساس یا صدای تق‌تق در مفاصل شانه ممکن است نشان‌ دهنده وجود مشکل در شانه باشد.
در زیر به برخی از علل ایجاد صدای تق‌تق در شانه اشاره شده است:

پارگی لابرال
پارگی لابرال از علل صدا دادن مفصل شانه
مفصل شانه از یک گوی و یک سوکت تشکیل شده است که در یکدیگر چفت شده‌اند. یک حلقه از بافت فیبری اطراف سوکت مفصل شانه را احاطه کرده که به آن لابروم گفته می‌شود. این حلقه مانند یک اتصال برای رباط عمل کرده و باعث می‌شود که گوی شانه در جای خود بماند. اگر لابروم شانه به دلیل آسیب‌دیدگی یا فشار مکرر و بیش از حد پاره شده یا آسیب ببیند علت صدا دادن مفصل شانه می‌باشد.

پارگی رباط صلیبی قدامی زانو بعلت آسیب لیگامنت و چرخش ناگهانی زانو
پارگی روتاتور کاف
پارگی روتاتور کاف از علل صدا دادن مفصل شانه
اگر تاندون‌های روتاتور کاف پاره شود، لبه شل شده در شانه ممکن است رباط‌ها یا ساختارهای موجود در شانه را گرفته و در نتیجه منجر به صدا دادن مفصل شانه همراه با درد شود.

دررفتگی شانه
دررفتگی شانه از علل صدا دادن مفصل شانه
دررفتگی شانه معمولاً به دلیل آسیب‌دیدگی‌های حاد ایجاد می‌شود. دررفتگی شانه شایع‌ترین دلیل ایجاد صدای تق‌تق در شانه است. آسیب‌دیدگی شانه باعث می‌شود که مفصل شل شده و گوش شانه از لبه سوکت خارج شود. وقتی که این گوشه دوباره به محل خود بازمی‌گردد باعث صدا دادن مفصل شانه می‌شود.

آرتروز
آرتروز از علل صدا دادن مفصل شانه
به دلیل از بین رفتن غضروف اطراف مفصل، بالشتک‌های که قبلاً وجود داشتند از بین می‌روند. این عارضه باعث می‌شود که سطح استخوان‌های شانه در هنگام حرکت به هم ساییده شوند. استخوان‌های شانه ماهیتاً سخت بوده و به همین دلیل زمانی که غضروف‌ها از بین می‌روند، لغزش آنها روی هم تولید صدای تق‌تق می‌کند.

علائم
علائم ممکن است شامل اصوات یا احساسات زیر باشد:

کمر درد یا درد در بالای شانه زمانی که دست را بالای سر برده یا شانه‌ها را بالا و پایین می‌برید.
صدا یا احساس تق‌تق در استخوان کتف زمانی که دست خود را بلند می‌کنید.
احساس ضعف در دست‌ها
احساس بال در آوردن که باعث می‌شود یک لبه استخوان کتف از بدن بیرون بزند.
دشوار بودن حرکت دادن دست در بالای سر به دلیل درد و ضعف استخوان کتف
تفاوت قابل مشاهده در حرکات دردناک استخوان کتف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *